XX Festiwal Księżnej Daisy – Діти
Koncert

XX Festiwal Księżnej Daisy – Діти

**Czwartek, 20.04.2023, Sala Koncertowa Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu**
Koncert Inauguracyjny – Діти [Dzieci]

**Program:**

M. Markowicz – „Mazurek Josimy” (utwór inspirowany mazurkiem Josimy Feldschuh)
G. Crumb – „Black Angels: Thirteen Images from the Dark Land”
G. Mahler – „Kindertotenlieder” (1904 – opr. na zespół kameralny M. Markowicz)

**Wykonawcy:**

Anna Lobedan – głos, Lutosławski Quartet (Roksana Kwaśnikowska – skrzypce, Marcin Markowicz – skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela), Tomasz Januchta – kontrabas, Malwina Lipiec – harfa

Program koncertu poświęcony jest jednemu z najtrudniejszych tematów tak w sztuce, jak i w naszym życiu – śmierci dziecka. Punktem wyjścia dla kompozycji programu jest 5 pieśni Gustava Mahlera, które skomponował do wierszy Friedricha Rückerta. „Kindertotenlieder”, bo taki jest tytuł cyklu pięciu pieśni Mahlera, to jedna z piękniejszych i bardziej poruszających jego kompozycji.
Pięć pieśni oryginalnie napisanych zostało na skład orkiestry symfonicznej. Wersję kameralną na kwartet smyczkowy, harfę, kontrabas i głos opracował Marcin Markowicz. Jego autorstwa jest również kolejna kompozycja – „Mazurek Josimy”. Utwór inspirowany jest „Mazurkiem nr 4” Josimy Feldschuh, jedenastoletniej kompozytorki z warszawskiego getta. Rodzinie Josimy udało się szczęśliwie uciec z getta. Niestety, młoda kompozytorka, była już wtedy w finalnym stadium gruźlicy i niedługo po ucieczce rodziny zmarła. Mazurek, jaki napisała Josima stanowi punkt wyjścia, a jednocześnie zwieńczenie kompozycji Markowicza. Na koniec utworu bowiem usłyszymy nagranie oryginalnego „Mazurka nr 4” w wykonaniu Marcina Maseckiego.
Utwór „Black Angels” Georga Crumba napisany został jako tren lub lament odnoszący się do wojny w Wietnamie. Wyraźnie słyszalne nawiązania do grozy wojennej stały się z biegiem lat muzyczną ilustracją okrucieństw każdej wojny. W „Black Angels” tradycyjny kwartet smyczkowy poszerza swoje brzmienia zarówno o wykorzystywaną elektronikę, jak i o instrumenty perkusyjne, a także… nastrojone w odpowiednich wysokościach kieliszki z wodą. Wydźwięk tego utworu jest niezwykle mocny i idealnie dopełnia kompozycje Mahlera oraz Markowicza.
Wojna pochłania tysiące ofiar. Jednak to śmierć cywilów, a szczególnie dzieci budzi w nas największe emocje. Wciąż przecież nie możemy zapomnieć aktu rosyjskiej agresji, gdy 16 marca 2022 roku zbombardowali szpital w Mariupolu z napisem „DZIECI”.