Grupa "WIELKIE NIE WIEM z Jackiem Kleyff'em" jest najnowszym składem muzycznym Kleyff’a. Repertuar grupy, to głównie autorskie piosenki Jacka do żywej muzyki, którą niezmiernie ciężko jest sklasyfikować. Sam autor mówi o niej tak: "krakowiaczek aborygeński z Jamajki, trochę ruski, a trochę węgierski spod Ostrołęki". I dodaje:
„ Nie ma mojej muzyki, bez sosny, rusińskich powiewów wielogłośnych i Afryki.”
Zespół występuje jako kwartet w składzie:
Jacek Kleyff - śpiew, gitara akustyczna prowadząca, drumle, ew. bębny;
Małgorzata Makowska - harmonia pedałowa, ukulele, śpiew;
Karol Gadzało - kontrabas, piła, śpiew;
"Kóba" Sojka - perkusjonalia, śpiew.
~ Jacek Kleyff ~
Bard, poeta, kompozytor, aktor i malarz. Urodził się 1 sierpnia 1947 w Warszawie.
Syn architekta i wykładowcy akademickiego Zygmunta Kleyffa.
W 1979 roku Jacek Kleyff uzyskał dyplom magistra inżyniera architekta Politechniki Warszawskiej.
Współtwórca – wraz z Michałem Tarkowskim i Januszem Weissem – legendarnego kabaretu Salon Niezależnych. Wokalista i muzyk zespołu Orkiestra Na Zdrowie (ONZ), z którym koncertuje i nagrywa płyty. W 2006 roku podczas wyborów samorządowych starał się o mandat radnego m.st. Warszawy z list Komitetu Wyborczego Wyborców Gamonie i Krasnoludki, jednak bezskutecznie.
Jacek Kleyff to legenda polskiej piosenki autorskiej – jeden z jej najwybitniejszych przedstawicieli. W 1969 roku wraz z Januszem Weissem i Michałem Tarkowskim założył kabaret Salon Niezależnych. Przez sześć lat istnienia Salonu trójka oryginalnych autorów i wykonawców cieszyła się niezwykłą popularnością wśród widzów złaknionych inteligentnej rozrywki.
Nie ma też zbyt wielu piosenkarzy próbujących włączyć do własnego repertuaru piosenki Kleyffa, poza "outsiderem popkultury" Kubą Sienkiewiczem. Wpływa na to zapewne świadomość, że i tak nikt nie jest w stanie zrobić tego lepiej niż sam autor. Nie bez znaczenia był też fakt ciągłego publicznego sekowania w czasach PRL Jacka Kleyffa i całego Salonu Niezależnych, co robiło wrażenie, że kontrowersyjnego piosenkarza lepiej nie zapraszać, żeby nie podpaść lokalnym notablom.
Poza tym na nazwisko zarabia się w młodości, co w przypadku Jacka Kleyffa miało wprawdzie miejsce, ale w ograniczonym środowisku twórców kultury studenckiej, dziś powiedzielibyśmy: alternatywnej. Do tego zestawu Nyczka dodałbym jeszcze od siebie, że poziom intelektualny i erudycyjny piosenek Kleyffa sprawiał, że trafiały one zaledwie do garstki widzów. Zawarł w nich kod dostępny tylko dla wybranych, którzy umieli odczytać szyfry pokoleniowych doświadczeń.
Z artykułu Culture.pl
Autor: Janusz R. Kowalczyk, marzec 2015
występ plenerowy
Łysy Pingwin Ogród Letni / ul. Ząbkowska 9 / Warszawa